Firmagaven og dens betydning

Firmagaven er et samtaleemne på alle arbejdspladser hvert år - både for dem der får firmagaver for anseelige beløb, men også for dem der arbejder indenfor en profession, hvor firmagaven år efter år er sparet væk. Med andre ord er den der hvert år i forholdet mellem arbejdsgiver og medarbejder op til juletid - firmagaven og de dertilhørende forventninger. Og hvorfor er den mon det? Hvorfor er den så vigtig?

Antropologiens gave-givnings teori

Svaret er på en og samme tid simpelt og komplekst, og hele ideen med dét at give en gave er helt grundlæggende for social adfærd. Fortidens antropologer vil påpege at ’gavegivning’ er en konstruktion der understreger en social-økonomisk relation mellem to parter. Gavegivning er med til at statuere et tilhørsforhold, og gavegivning er en del af en gensidig udvekslings-konstruktion. Overfører man den tankegang til firmagaven, skal denne anses som en udveksling af ydelser mellem arbejdsgiver og -tager. Medarbejderen yder en indsats for arbejdspladsen, som gengælder med en gave. Det er med til at statuere tilhørsforhold mellem arbejdspladsen og medarbejder, og er samtidig med til at skabe et fællesskab for alle de medarbejdere, som får en gave.

Firmagaven – den symbolske påskønnelse

De fleste kan blive enige om firmagavens betydning. Og især betydningen hvis den er fraværende. Den relativ simple handling at forære sine medarbejdere en gave som tak for den store og afgørende indsats der hver dag bliver lagt for dagen – er en flot og meget værdsat gestus. Firmagaven påviser, at det arbejde de ansatte yder bliver påskønnet. Den udgift og de ressourcer virksomheden ligger i firmagaven er oftest en rigtig god investering. Når medarbejderne går på juleferie efter et hårdt efterår, er det vigtigt at lade dem tage af sted med en flot og lækker gave under armen. En gave de kan dele med familien og venner, en gave der bliver snakket om – en gave der kan bidrage til julens hyggelige stunder.

Hvad skal man give i firmagave?

Firmagaven er ikke kun med til at statuere et tilhørsforhold mellem arbejdsplads og ansat, men også med til at understøtte det fællesskab der er de ansatte imellem. At give den samme firmagave til alle ansatte skaber rammer omkring en gruppe mennesker, som på trods af forskellige stillinger, lønninger og roller i virksomheden – alle sammen er en del af det samme fællesskab. Men det leder også automatisk til det åbenlyse spørgsmål; hvad giver man i firmagave, som alle vil sætte pris på at få?

Én gave til alle

Det er umuligt at finde én gave, som alle ansatte bliver lige glade for at få. Faktorer som køn, alder, kultur og grundlæggende forskelligheder kan gøre det svært at ramme alle med én og samme gave. Som reaktion på denne problemstilling er der opstået en række online gavefirmaer, hvor medarbejdere får tildelt en kode/login til et gave-website, hvorefter de selv kan logge ind og vælge mellem x-antal forskellige gavemuligheder indenfor et givent gavebudget. Gaven bliver herefter sendt direkte hjem til medarbejderen, og arbejdspladsen bliver oftest holdt helt udenfor alt det praktiske forbundet med firmagaven. Det lyder på mange måder som en rigtig god ide – så får alle ansatte en ting, de gerne vil have! Men går vi tilbage til hele den sociologiske årsag- og symbolske betydning af firmagaven, så forstærker denne måde at give firmagave på ikke relation mellem arbejdsplads og arbejdstager – og ej heller et fællesskab for de ansatte på arbejdspladsen. Tværtimod kan det virke som om, at virksomheden vælger den ’nemme løsning’, som ikke kræver hverken tid eller planlægning. Selve gave-givningen mister på sin vis sin betydning, og det bærer i højere grad præg af at være en kulturel forpligtelse, snarere end en gave givet med omtanke.

Gavekurven – en gave som alle bliver glade for?

Og så er vi tilbage ved spørgsmålet – hvad giver man i firmagave, som alle kan lide at få?
Vores bedste bud er at give en eksklusiv gave, der smager. Alle mennesker sætter pris på at få nogle lækre delikatesser eller søde sager fra nogle af landets bedste gourmetbrands. Den slags lækkerier, der er så eksklusive, at du ikke køber dem til dig selv – men alligevel de lækkerier, du elsker at få foræret. En gave der oser af kvalitet og forkælelse. En gave, hvor du kan gå på opdagelse i nye smage og en gave der forsøder nuét. En gavekurv fanger øjet, fordi den er flot indpakket, og varerne er indbydende og præsentable i gavekurven. Dernæst er det også en gave, der indholdsmæssigt oser af kvalitet.

Firmagaver skræddersyede efter jeres ønsker

Gavekurven har fået sin renæssance, netop fordi så mange virksomheder erfarer, at det er den gave, der bringer størst glæde blandt de ansatte. Når man giver en gavekurv i firmagave er det essentielt at man finder en leverandør, der kan stå inde for kvaliteten af varerne, samt håndtering, pakning og levering af gaverne. Så slipper du for at bekymre dig om noget, og kan trygt overlade opgaven til en gaveleverandør med ekspertise indenfor gavekurve. Du har mulighed for at få sammensat gaver ud fra jeres specifikke ønsker og budget, så gavekurve matcher jeres præferencer. Det er også muligt at få vedlagt et kort med en lille hilsen til dine medarbejdere. Produktsortimentet spænder bredt, og der vil derfor være noget for enhver smag. Både indenfor den krydrede afdeling af delikatesser, men også indenfor de søde lækkerier. Ønsker I at gaverne skal indeholde vin, øl eller spiritus, har leverandøren kontakt til de bedste importører, bryghuse og producenter – hvorved du er sikret varer i allerbedste kvalitet.

Få 3 uforpligtende tilbud

Hvis du kunne tænke dig at høre mere om muligheden for at give gavekurve til dine ansatte i firmagave, kan du ringe og kort fortælle om dine tanker og ønsker til gaven. Herefter vil du modtage et uforpligtende tilbud med 3 forslag til firmagaver til jeres ansatte.

At give en gavekurv i firmagave er den bedste måde at markere overgangen fra ét arbejdsår til et nyt.